AgroturystykaPensjonatyHotele i moteleGastronomiaOśrodki wczasoweTurystyka aktywna

O Augustowie słów kilka...

Augustów uważany jest za jeden z najważniejszych ośrodków turystycznych Polski. Niewiele jest tak malowniczo położonych kurortów, naturalnie wtopionych w krajobraz jezior i lasów. Augustów to miasto sportów wodnych i turystyki aktywnej. Tłumnie przybywają tu kajakarze, żeglarze, narciarze wodni oraz wioślarze. Nie mniejszą popularnością cieszą się piesze lub rowerowe wycieczki po licznych szlakach Puszczy Augustowskiej, oferty okolicznych stadnin oraz rejsy Kanałem Augustowskim i Szlakiem Papieskim.

Szlaki turystyczneAtrakcje turystyczneGaleria
turystyka-augustow.pl » SZLAKI TURYSTYCZNE
        SZLAKI TURYSTYCZNE
Pieszy szlak do Raczek.

Trasa jest oznaczona kolorem niebieskim. Szlak można przebyć rowerem. Jego długość wynosi 24 km. Początek znajduje się przy Hotelu Hetman, i biegnie początkowo drogą nr 19 w kierunku Suwałk. Droga wiedzie poprzez tereny Puszczy Augustowskiej, nad brzegami jeziora Rospuda i rzeki o tej samej nazwie. Na szlaku napotkamy Uroczysko – Święte Miejsce. Nad rzeczką Jałówka stoi drewniana kapliczka ogrodzona drewnianym płotkiem. Przed furtką stoi monumentalny świątek. Z tyłu znajduje się skupisko drewnianych i kamiennych krzyży.
Pieszy szlak do Bargłowa Kościelnego.

Długość trasy to 16 km i można ją pokonać rowerem. Trakt prowadzi wzdłuż południowego odcinka Kanału Augustowskiego. Oznaczony jest kolorem żółtym. Trasa rozpoczyna się w Augustowie przy budynku Starej Poczty. Po kilku kilometrach szlak wychodzi z miasta i dociera do wsi Białobrzegi. Dalej odbija na północ w lasy otaczające północny brzeg Kanału Augustowskiego. Następnie poprzez zabudowane tereny, między innymi wieś Netta, wiedzie do Bargłowa Kościelnego, gdzie kończy się przy kościele.
Pieszy szlak do Huty.

Długość szlaku to 22 km. Trasa zaczyna się przy Starej Poczcie – podobnie jak w przypadku szalku do Bargłowa Kościelnego - i biegnie ulicami Prądzyńskiego i Wybickiego, potem wzdłuż Kanału Augustowskiego do wsi Białobrzegi. Można tam zobaczyć dwie śluzy oraz drewniany młyn z 1926 roku. Dalej szlak kieruje się na południowy zachód przez podmokłe lasy. Bardzo ciekawym miejscem na trasie jest wieś Gabowe Grądy, którą zamieszkują staroobrzędowcy. W miejscowości można zwiedzić charakterystyczną zabudowę, cmentarz, oraz pomnik poświęcony ofiarom faszyzmu. Dalej szlak mija jezioro Kolno i rezerwat ptaków. Można spotkać tu wiele rzadkich gatunków. Celem trasy jest wieś Huta – dawny ośrodek przemysłowy hrabiego Karola Brzostowskiego. Znajdowała się tu między innymi huta szkła, żelaza i fabryka maszyn rolniczych. Dziś po dawnej świetności tego miejsca nie ma już śladu.
Szlak pieszy do Mikaszówki.

Jest to dosyć długa trasa - 39 km. Szlak jest przejezdny i można go pokonać rowerem, trasę oznaczono kolorem zielonym. Początek znajduje się przy Hotelu Hetman, szlak opuszcza miasto za osiedlem Lipowiec. Dalej wiedzie do dawnej XVII- wiecznej wsi Wojciech, dziś dzielnicy Augustowa. Jest to miejsce urocze, malowniczo wkomponowane pomiędzy jezioro Białe i Staw Wojciechowski. Następnym punktem na szlaku, gdzie warto się zatrzymać jest Studzieniczna. Znajduje się tu Sanktuarium Maryjne, które w 1999 roku odwiedził Papież. Na dalszym odcinku szlaku, który wiedzie wzdłuż jeziora Studzienicznego znajduje się jednokomorowa śluza Swoboda. Następnym ciekawym elementem tej trasy jest dwukomorowa śluza Paniewo, jedyna tego typu na odcinku Kanału Augustowskiego. Tuż nieopodal znajduje się rezerwat Perkuć, który obejmuje bór sosnowo - świerkowy i jezioro Krąglak. Kolejnym godnym uwagi miejscem na szlaku jest wieś Mikaszówka, gdzie można zobaczyć stare drewniane budownictwo, dawną gajówkę oraz drewniany kościółek z 1905 roku.
Szlak pieszy do Danowskich

Trasa okrąża jezioro Długie i prowadzi przez zachodnią część Puszczy Augustowskiej. Oznaczona jest kolorem żółtym i można ją pokonać rowerem. Szlak rozpoczyna się przy Hotelu Hetman. Dalej trasa wiedzie w kierunku Suwałk i w Klonowicy skręca w prawo. Ciekawym elementem tego traktu jest marszrut nad urozmaiconym brzegiem jeziora Długiego, które w całości jest objęte ochroną, tworząc rezerwat Kalejty. Następnym godnym zatrzymania się miejscem jest uroczysko Powstańce, gdzie znajduje się pomnik ku czci Powstańców Styczniowych. W tym miejscu stacjonowały wojska Konstantego Wawra Ramotowskiego. Była tu także kuźnia polowa, co także upamiętnia pomnik. U kresu szlaku znajduje się letniskowa miejscowość Danowskie, położono w pobliżu malowniczo jezior Blizno i Blizenko.
Szlak rowerowy wokół jezior Białe i Studzieniczne.

Przemierzając tę trasę można dokładnie zapoznać się z okolicą Augustowa. Jest to szlak stosunkowo łatwy, o długości 27 km. Proponowany początek wycieczki to ulica Sportowa nieopodal zajazdu Hetman, następnie wokół jeziora Białego i Studzieniczne trzeba skierować się do miejscowości Przewięź, a następnie do śluzy Swoboda, a dalej do Studzienicznej. Droga powrotna biegnie przez dzielnicę Wojciech i wzdłuż brzegu jeziora Białego. Jest to szlak oznakowany. Znaki pojawiają się co 500 metrów. Trasa oznaczona jest kolorem zielonym.
Szlak rowerowy rzeki Netty.

Trasa ta biegnie poprzez teren trzech gmin Powiatu Augustowskiego: Augustów, Sztabin, Bargłów Kościelny. Cały szlak ma prawie 40 km. W opinii krajoznawców i przyrodników ten teren jest unikalny. Zachowało się tu wiele rzadkich gatunków roślin charakterystycznych dla obszarów podmokło - bagiennych. Jest to ostoja ptactwa. Występuje tu między innymi: bocian niemy, czapla, orzeł krzykliwy. Trasę należy rozpocząć w miejscowości Białobrzegi - przy Starym Młynie. Szlak wiedzie przez Tajno Łanowe, z tego miejsca należy pojechać dalej w kierunku śluzy Sosnowo. Następnie w kierunku miejscowości Gabowe Grady, gdzie zwiedzimy starocerkiewną zabudowę wsi i molennę oraz cmentarz. Istnieje także alternatywna możliwość przebycia szlaku wzdłuż Kanału Augustowskiego - od wsi Białobrzegi do śluzy Sosnowo.
Szlak rowerowy wokół jeziora Kolno.

Szlak ma długość 25 km. Trasę należy rozpocząć nieopodal przystanku PKS w miejscowości Białobrzegi i nieopodal skręcić w leśną drogę. Szlak jest oznakowany kolorem czerwonym. Należy kierować się na południe w kierunku miejscowości Bór i Gabowe Grądy, które zamieszkują staroobrzędowcy. W Gabowych Grądach można zwiedzić molennę, cmentarz starocerkiewny, a także pomnik ofiar faszyzmu. Następnie w miejscowości Promiski należy udać się przez Puszczę Augustowską w kierunku północno - zachodnim, wtedy to po kilku kilometrach miniemy wieś Komaszówka, a potem Rzepiski. Miejscowości te rozdziela polna droga, którą można dotrzeć do punktu widokowego. Jest to jedyny dogodny dostęp do otoczonego bagnami jeziora. Kolno jest ściśle chronionym rezerwatem ptactwa wodnego. Można tu spotkać łabędzia niemego, czaple, orła krzykliwego i wiele innych rzadkich gatunków. Następnie należy udać się w kierunku drogi nr 19, gdzie w lesie po prawej stronie znajdują się pokłady borowiny. Przejeżdżając przez szosę należy kierować się do miejscowości Kolnica, Czarnucha i Ponizie, skąd przez las jest już blisko do celu trasy - Białobrzeg.
Szlak rowerowy Rzeki Rospudy.

Szlak jest oznaczony kolorem niebieskim i całkowita jego długość to 27 km. Trasa rozpoczyna się przy skrzyżowaniu asfaltowej drogi Augustów – Raczki i gruntowej Mazurki – Biernatki. Na pierwszym leśnym rozwidleniu skręcamy w prawo. Po krótkim czasie docieramy do pola namiotowego, dawniej miejsca spławu drewna. Na szlaku napotkamy Uroczysko – Święte Miejsce. Nad rzeczką Jałówka zbudowano drewnianą kapliczkę ogrodzoną drewnianym płotkiem. Przed furtką znajduje się monumentalny świątek. Z tyłu - skupisko drewnianych i kamiennych krzyży. Kolejnym ciekawym punktem wycieczki są ruiny pałacu Paca w Dowspudzie. Po okazałej budowli pozostała tylko bociania wieża i brama. Wjeżdżając do Raczek należy kierować się na plac przed Urzędem Gminy, gdzie kończy się pierwszy etap wycieczki. Teraz należy zawrócić tą samą drogą i na wysokości jeziora Jałowe udać się w kierunku rzeki Szczeberki do miejscowości Józefowo. Stąd dalej ku gościńcowi Królewieckiemu, którym należy podążać aż do Szczebry. Dalej polną drogą, wzdłuż rzeki Blizna kierujemy się w stronę jeziora Rospuda i wzdłuż brzegu udajemy się na pole namiotowe Goła Zośka. Koniec przy byłym zajeździe Rospuda.
Szlak rowerowy wokół jeziora Sajno.

Jest to bardzo popularny i często uczęszczany przez turystów szlak. Długość trasy to 35 km i należy ją rozpocząć przy Starej Poczcie w Augustowie, skąd należy udać się nad Kanał Augustowski i przekroczyć go na moście przy ulicy Obrońców Westerplatte. Zjeżdżając z mostu należy skręcić w prawo i skierować się przez las na pole namiotowe Królowa Woda. Następnie po minięciu na trakcie Kanału Bystrego, należy udać się wzdłuż niego w kierunku północnym. Po napotkaniu mostu drogowego szlak wiedzie w kierunku pola namiotowego Krzywy Róg i ośrodka wczasowego MPEC Białystok. Z tego miejsca należy skierować się w stronę miejscowości Sajenek, gdzie jezioro Sajno, przy budowie linii kolejowej, zostało podzielone na trzy zbiorniki. Dalej szlak wiedzie Puszczą Augustowską do miejscowości Białobrzegi. Szlak oznaczony kolorem żółtym.

wszystkie imprezy »

Portal Turystyczny Suwalszczyzna
Mazurski Serwis Turystyczny
Podlaski Serwis Turystyczny
Zimowy Serwis Turystyczny
Smolniki-informator turystyczny
Suwalski Serwis Informacyjny
Suwalszczyzna zaprasza NA GRZYBY

Copyright © 2009, www.turystyka-augustow.pl Wszelkie prawa zastrzeżone.